In de MTV-serie The City lijkt hoofdpersonnage Whitney vergroeid met haar
Blackberry (zie foto). Ook veel andere Amerikaanse celebs
worden gespot
met een smartphone van fabrikant RIM. Blackberry wil
graag meer zijn dan een zakentelefoon. Maar hapt de gewone consument?

Smartphones zijn in
Mobieltjes zijn uit, smartphones zijn in. Marktonderzoeker Gartner voorspelt
dat in 2009 de verkoop van gewone mobiele telefoons daalt, terwijl
smartphones – telefoons gericht op mail- en internetgebruik – in de lift
blijven.

Eén van de twee grote winnaars in deze trend is Research In Motion (RIM),
fabrikant van de Blackberry. Eind 2008 had de Blackberry een
smartphone-marktaandeel van bijna 20 procent, een verdubbeling van het
aandeel eind 2007.

De andere stijger is – uiteraard – Apple, dat met zijn iPhone het marktaandeel
eind 2008 verdubbeld zag naar 10,7 procent. Zowel RIM als Apple wint terrein
op marktleider Nokia, dat smartphone-momentum heeft verloren.

Niet alleen de zakenman
Apple en RIM winnen beide door de grote vraag naar smartphones, maar staan
wat imago betreft lijnrecht tegenover elkaar. De iPhone is voor hippe
consumenten, de Blackberry is voor serieuze zakenlui die ook midden in de
nacht nog even hun werkmail willen kunnen checken.

Met de groeiende vraag naar mobiel internet, juist onder de 'gewone'
consumenten, wil BlackBerry ook buiten het bedrijfsleven populair worden.

Consumenten paaien
Blackbery wil de 'burger', maar wil die Blackberry wel? RIM doet in ieder
geval zijn best om de consument te paaien. Woensdag kondigde
het Canadese RIM aan een eigen App Store te starten, een online
winkel voor mobiele software. RIM volgt daarmee Apple: in diens online
winkel werden inmiddels meer dan 500 miljoen applicaties gedownload. Leuke
en handige mobiele toepassingen zijn een manier om consumenten aan een
telefoonmerk te binden.

Ook een Blackberry-toestel als de Storm, met touch screen, is ontworpen
om tevens niet-zakelijke klanten aan te trekken.

Daarnaast heeft RIM zich actief op marketing gestort. Het bedrijf steekt meer
geld in reclames en marketing. Zo sponsort
Blackberry de nieuwe tour van rockband U2.

Kosten en baten
Een eerste vraag daarbij is of consumenten hiermee te lokken zijn. De
Blackberry is weliswaar veilig
en ideaal voor het mobiel typen van e-mails, maar echt hip wil het merk nog
niet worden.

Een belangrijkere vraag is misschien wel wat de stap richting consument RIM
gaat opleveren. Aan de ene kant is er de komende jaren veel te winnen op de
consumenten. Maar hoeveel wil, kan en durft RIM in de consumentenmarkt te
investeren?

RIM komt donderdagmiddag 2 april, Canadese tijd, met zijn jaarcijfers over
2008. Analisten en beleggers zijn in kritische afwachting van de marges. Het
ontwikkelen van 'consumentenmodellen' en de kosten van marketing en reclame,
hebben de marges van het bedrijf het afgelopen half jaar flink doen slinken,
zo meldde The
Wall Street Journal
maandag 30 maart.

Blijven investeren
Om de consument voor zich te winnen zal RIM flink moeten blijven investeren,
in nieuwe toestellen, marketing en toepassingen. De vraag is of het bedrijf
die keuze durft te maken. Wellicht dat RIM die vraag bij de jaarcijfers,
donderdagavond laat Nederlandse tijd, deels zal beantwoorden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl